0

Uw winkelmandje is leeg

Totaal: €0,00

Geen producten gevonden...

Tijd voor een powernap!

  • Geplaatst op
  • Door Talitha
  • 0
Tijd voor een powernap!

Ruimtevaart instituut NASA is er al van overtuigd dat een powernap de concentratie verhoogt, nu wij nog!

Laat ik beginnen met wat een powernap nou eigenlijk is. Een powernap wordt ook wel een middagdutje, uiltje knappen, tukje of siësta genoemd en is een korte periode van slaap. In principe gebeurt dit overdag. Bij een powernap wordt de slaap onderbroken voordat de diepe (REM) slaap wordt bereikt.

Voordelen

- Je voelt je fitter
20 minuten is al genoeg om even bij te tanken en je minder slaperig te voelen. Na een korte powernap kun je er weer fris tegenaan. Je boost je energielevel door je ogen even te sluiten. Ook ben je daarnaa vaak opgewekter en vrolijker.
- Je hebt een betere concentratie
Na een powernap van zo'n 20 minuten ben je over het algemeen alerter, kun je situaties beter overzien en reageer je sneller. Je algemene prestaties verbeteren en je neemt informatie beter op.
-Je verbetert je gezondheid
Mensen die een powernap doen hebben over het algemeen een lagere bloeddruk, lagere hartslag en een gezonder hart.
- Je geheugen werkt beter
Door tussendoor zo nu en dan een powernap te doen geef je je brein de tijd om alle opgedane kennis te ordenen en naar je langetermijngeheugen te verplaatsen. Zo raakt je kortetermijngeheugen niet overvol en kun je meer informatie opslaan.
- Je bent creatiever
Je laat even los waar je mee bezig bent, je laat je brein alles weer ordenen en als je wakker wordt kijk je er weer met een frisse blik tegenaan.
- Het is stressverlagend
Een powernap vermindert gevoelens van frustratie en irritatie, je laat alles even los. Hierdoor verminder je stress en ook de kans op een burn-out wordt kleiner.



Tijdstip

Een powernap is het meest effectief in de middag. Dit geldt natuurlijk als je een 'normaal' dag- en nachtritme hebt. Als je 's ochtends al een dutje doet, dan heb je daar niet heel veel aan. Je komt tenslotte net uit bed en het risico is dat je er dan helemaal niet meer uit komt. Normaliter ben je de eerste uren van je werkdag het meest productief. Hier moet je dus gebruik van maken.

Als je laat op dag pas een dutje doet, dan kan dit je nachtrust verstoren. Het duurt dan immers niet zo lang meer voordat je je bed opzoekt om de hele nacht te slapen.

Wil je dus profijt hebben van je powernap, dan is het verstandig om deze aan het begin van de middag te doen. Na je lunch. Je hebt vast wel eens meegemaakt dat je je na de lunch wat slaperig begint te voelen. Dit is het perfecte moment om even te gaan liggen en bij te komen.



Lengte

Gemiddeld heb je genoeg aan een powernap van ongeveer 20 minuten. Dit is genoeg tijd om rust te creëren en uitgerust, fris en vol energie weer wakker te worden.

Als je slaapt ga je door verschillende fases. In de eerste fase val je in slaap, in de tweede fase komt je lichaam tot rust. De tweede fase is nog geen erg diepe slaap, als je in deze fase wakker wordt dan ben je al lekker uitgerust. Slaap je langer door, dan kom je in de derde fase. Dit is de fase van diepe slaap, ook wel de REM slaap genoemd. Als je wakker wordt tijdens deze fase, dan voel je je vaak duf, sloom en misschien nog wel vermoeider dan voor je powernap.

Heb je wel behoefte aan meer slaap, zet dan een wekker die na 90 minuten af gaat. Je bent dan namelijk door alle drie de fases heen en dan wordt je uitgerust wakker.

Een powernap is bedoeld om je lichaam een boost te geven en wordt ook als zeer effectief bevonden. Het is wel een hulpmiddel. Het is niet geschikt als vervanging bij structureel slaaptekot.



Tips

- Drink een glas (warme) melk of een kop kamillethee voor je powernap.
Zuivelproducten bevatten calcium wat een rustige slaap bevordert. Kamille staat bekend om het ontspannende effect.
- Je kunt ook een kop koffie drinken vlak voor je middagdutje.
Cafeïne begint zo'n 20 tot 30 minuten na het innemen te werken. Als je na je powernap wakker wordt, profiteer je van een dubbele opkikker.
- Je kunt ook een kleine hoeveelheid van één van de volgende slaapverwekkers eten:
Kersen - Zijn een natuurlijke bron van melatonine
Bananen - Zijn rijk aan magnesium en potassium. Dit helpt onze spieren te ontspannen en bevat daarnaast ook een kleine hoeveelheid aan melatonine.
Amandelen - Zijn rijk aan magnesium wat helpt de spieren te ontspannen en bevat tryptofaan wat het brein kalmeert en een slaapbevorderende werking heeft.
Pompoen- en / of zonnebloempitten - Zijn rijk aan tryptofaan wat het brein kalmeert en een slaapbevorderdende werking heeft.
- Vergeet niet om een wekker te zetten.
Zo voorkom je dat je te lang slaapt en wakker wordt geschud in de REM slaap.
- Zorg dat je niet gestoord kunt worden.
Zet je mobiele telefoon uit en doe bijvoorbeeld de deur op slot.
- Was je gezicht na je powernap met koud water.
Hierdoor wordt je goed wakker.
- Dek jezelf af met een deken.
Hierdoor voorkom je dat je naar en koud wakker wordt. Je lichaam koelt namelijk af als je slaapt.



Slaap lekker!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden