0

Uw winkelmandje is leeg

Totaal: €0,00

Geen producten gevonden...

Tips om beter te slapen!

Tips om beter te slapen!

Lig jij ’s nachts wel eens wakker, te woelen en te draaien? Kun je niet of slecht in slaap komen? Waarschijnlijk heeft iedereen daar wel eens last van, maar als je er regelmatig last van hebt, is het goed eens te kijken naar waarom je niet goed slaapt.

Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom je niet goed slaapt. Mogelijke oorzaken zijn:

-          Depressie
-          Angst
-          Stress
-          Spanning
-          Gebruik van alcohol
-          Erfelijke aanleg


Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet om je te helpen beter te slapen. Hopelijk heb je er wat aan!





    
Je slaapkamer is om te slapen en geen ruimte om te werken, eten of huisdieren te houden. Door je slaapkamer alleen te gebruiken om te slapen, zal je lichaam dit ook herkennen als rustpunt in huis. Eten of huisdieren in bed zorgen ook voor viezigheid en bacteriën die je ’s nachts niet binnen wilt krijgen. Zorg er ook voor dat het donker genoeg is, zodat je genoeg melatonine aanmaakt en slaperig wordt.




    
Probeer iedere dag rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en weer op te staan. Het klinkt cliché, maar je lichaam raakt hieraan gewend en zo zul je gemakkelijker in slaap komen en ook dieper slapen. Overdrijf het niet, ga pas naar bed als je je slaperig voelt. Niet omdat de klok zegt dat het bedtijd is.


  
     
Probeer ook te achterhalen hoeveel slaap jij nodig hebt. Vaak wordt aangeraden om 8 uur te slapen, maar de een kan toe met 6 uur, terwijl de ander 9 uur nodig heeft. Als jij weet hoeveel slaap je nodig hebt, kun je de rest van je ritme hierop aanpassen.





      
Zorg voor een goed matras, goed dekbed, goed hoofdkussen en fijn beddengoed. Een matras en kussen moeten voldoende ondersteuning bieden en ervoor zorgen dat je zonder pijntjes wakker wordt. Onder het juiste dekbed heb je het niet te warm of te koud en voel je je prettig. In de blog 'dekbed materialen informatie' gaan we in op het verschil tussen de bij ons verkrijgbare dekbed materialen. Het juiste beddengoed draagt ook bij aan een goede nachtrust. In de blog 'dekbedovertrek materialen informatie' lees je hier meer over.




        
Vermijd smartphones, tablets, computers en televisies vanaf ongeveer een uur voordat je gaat slapen. Het heldere licht van deze apparaten vermindert de aanmaak van melatonine en laat je lichaam denken dat het nog dag is. Daarnaast maken de activiteiten op het scherm je brein ook onrustig. Hierdoor wordt je minder slaperig en val je minder snel in slaap. Bekijk ook dit filmpje (Engelstalig) voor meer informatie. Lees bijvoorbeeld een boek of tijdschrift voor het slapen gaan.





    
De juiste temperatuur in de slaakpamer is voor iedereen verschillend, maar grofweg wordt er wel gezegd dat de temperatuur tussen de 16 en 21 graden moet liggen. Is het te warm? Dan ga je zweten en woelen om af te koelen en slaap je niet goed. Is het te koud? Dan is je lichaam meer bezig met het op temperatuur houden dan met slaap. Experimenteer eens met de temperatuur op je slaapkamer.




    
Onderzoek heeft aangetoond dat naakt of schaars gekleed slapen de slaapkwaliteit ten goede komt. Je lichaam kan zijn eigen temperatuur zo veel beter regelen, waardoor het je niet wakker maakt om ervoor te zorgen dat je bijvoorbeeld dekens van je af slaat.




    
Verminder stress, spanning en piekeren. Dit kun je doen door het bijvoorbeeld van je af te schrijven in een dagboek of gewoon op een kladblok. Schrijf hier ook de ideeën op die door je hoofd schieten of de dingen waar je dankbaar voor bent. Doordat je ze op papier zet, kan je brein ze even loslaten en verhoog je de kwaliteit van je slaap.





    
Een slaapmutsje (kleine borrel voor het slapengaan), kan er voor zorgen dat je sneller in slaap valt. Een klein beetje alcohol kan echt helpen, teveel alcohol kan er ook voor zorgen dat  je minder goed slaapt omdat de diepe slaap vermindert. Hou het daarom het liefst echt bij een kleine borrel. Kruidenthee als kamille, rooibos, lavendel of valeriaan hebben een kalmerende werking en kun je heel goed ’s avonds drinken. Bij Thee van de Markt vind je een uitgebreid assortiment.





    
Zorg voor voldoende daglicht en beweging overdag. Als je na het opstaan, in de ochtend, buiten bent weet je interne klok dat het tijd is om wakker te worden en te blijven. Door gedurende de dag regelmatig even naar buiten te gaan, laat je je interne klok synchroon lopen met een natuurlijk ritme. Beweging helpt stress verminderen en laat de kans op hart- en vaatziekten, beroertes, diabetes en dementie afnemen. Dit draagt ook bij aan beter slapen.




Als laatste nog 1 belangrijke tip:

Lig je in bed en kun je toch niet in slaap komen? Blijf dan niet liggen piekeren, maar sta na een minuut of 20 weer op. Ga even iets anders doen om je gedachten te verzetten of neem nog een slaapmutsje om slaperig te worden en ga dan weer naar bed.


Welterusten!



Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden