Winkelmandje
0 artikelen
Geen producten gevonden...
Verlanglijst
artikelen
U moet ingelogd zijn om deze functie te gebruiken....
Inloggen
Als u een account bij ons heeft, meld u dan aan.
Registreren
Door een account aan te maken in deze winkel kunt u het betalingsproces sneller doorlopen, meerdere adressen opslaan, bestellingen bekijken en volgen en meer.
18 Mar 2019

Snurken, een serieus probleem?

Ja! Snurken is een serieus probleem. Naast dat het heel vervelend is, is het ook een onderschat probleem. Het is het meest voorkomende slaapprobleem van Nederland! Snurken zorgt niet alleen voor overlast, maar ook voor gezondheidsproblemen. In deze blog lees je hier meer over.

De basis

Snurken is een geluid dat ontstaat doordat zachte weefsels in de keelholte trillen bij het in- en uitademen. Tijdens je slaap verslappen alle spieren, dus ook de tong. Soms zakt jee tong tijdens het slapen terug in de keelholte en blokkeert daardoor de luchtweg (gedeeltelijk). Je kunt nu niet meer vrij in- en uitademen, de lucht moet door een kleinere ruimte worden geperst en hierdoor beginnen de zachte weefsels in de neus, mond en keelholte te trillen. Dit veroorzaakt het zagende, knorrende geluid wat wij snurken noemen.

Factoren

Er zijn meerdere factoren die invloed hebben op snurken. Het kan erfelijk bepaald zijn. Vaak heeft dit dan te maken met de bouw van de kaak en de holtes, waardoor je van nature minder vrij kunt ademen.

Daarnaast kan het gebruik van alcohol, pijnstillers en / of slaapmiddelen zorgen voor extra ontspanning van de spieren. Dit zorgt er voor dat de tong nog verder naar achter kan zakken en het snurken verergert.

Het kan ook zijn dat er een vernauwing van de keelholte is ontstaan door bijvoorbeeld opgezette amandelen of slijmklieren. Dit kan veroorzaakt worden door verkoudheid, allergieën of roken.

Als je op je rug slaapt, is er een grotere kans dat je gaat snurken. De laatste, vaak genoemde factor, is overgewicht.

Type snurkers

Grofweg kun je zeggen dat er 3 type snurkers zijn.

  1. Snurkers in categorie 1 slapen goed, maar houden voornamelijk de omgeving wakker. Het is dus vooral een sociaal probleem en heeft verder nauwelijks invloed op de snurker zelf. Oordopjes zijn voor de omgeving misschien een goeie oplossing.
  2. Snurkers in categorie 2 hebben moeite met ademhalen. Het hart en de longen moeten harder werken om voldoende zuurstof te verkrijgen. Hierdoor slaap je minder goed en ben je overdag meer vermoeid en kun je last hebben van concentratieproblemen. Plaats je jezelf in deze categorie, dan is het goed om eens met een arts te overleggen en de mogelijkheden te bespreken.
  3. Bij snurkers in categorie 3 stopt de ademhaling zo nu en dan helemaal. Dit komt omdat de luchtweg dan helemaal afgesloten is. Dit wordt ook wel slaapapneu genoemd. Om dit vast te stellen, wordt er over het algemeen een slaaponderzoek gedaan. Dit moet aangevraagd worden bij de huisarts. Bij slaapapneu slaap je niet goed door, snurk je hevig, ben je overdag erg vermoeid en kun je ook extra prikkelbaar zijn.

Oplossingen

Je kunt zelf al wat doen om te zorgen dat het snurken stopt of vermindert. De simpelste manier kan zijn door anders te gaan liggen. Op je rug glijdt je tong sneller in je keel. Als je op je zij of buik gaat liggen, heb je daar automatisch geen last meer van.

Heb je last van overgewicht, dan kan het helpen om af te vallen. Het vermijden van alchol en roken kan ook al een flink verschil maken.

Naast dat wat je zelf kunt doen zijn er tegenwoordig verschillende anti-snurkmiddelen op de markt. Pleisters om je neus open te houden, keelsprays, hoofdkussens die zorgen voor een betere slaappositie, snurkbeugels en meer. Ben je een zware snurker, dan is het verstandig om eens met een arts te gaan praten. Een arts kan beoordelen of een operatie of verwijdering van de amandelen zinvol is. Ook kan een arts je een beugel voorschrijven die de keelholte open houdt. Bij slaapapneu kan er zelfs een slaapmasker worden aanbevolen dat voor constante luchtaanvoer zorgt.

Nog even wat feiten op een rijtje

  • Snurken komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.
  • Snurken treedt meestal voor het eerst op tussen het 30e en 40e
  • Een snurker kan geluiden produceren tot wel 100 decibel. Ter vergelijking, een drillboor produceert zo’n 95 decibel, een compressor zo’n 100 decibel en een stofzuiger ‘slechts’zo’n 70 decibel!
  • Snurkers hebben een verhoogde kans op hoofdpijn, hoge bloeddruk, concentratieproblemen, stress en uiteraard slechte kwaliteit van slaap.
  • Snurken wordt erger naarmate je ouder wordt, de kans dat je gaat snurken neemt ook toe als je ouder wordt.
  • Snurken kan voor een minder goede relatie zorgen door de slaapproblemen die ontstaan. Een deel van de snurkers slaapt daarom apart van hun partner.

Zaag jij of je partner ook een heel bos om ’s nachts? Onderschat het dan niet, maar kijk of je de oorzaak kunt achterhalen en ga op zoek naar oplossingen. Het is immers geen kinderachtig geluidje, probeer maar eens in slaap te vallen naast een stofzuiger!

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »